להיות מאושרים וליהנות מבריאות פיזית ונפשית בשנה החדשה

 

בכל רחבי העולם, אנשים מעוניינים בגישה למשאבים שעשויים לסייע בשמירה על בריאות נפשית טובה יותר ולאפשר להם לצאת למסע למציאת שלווה פנימית, לכן חשוב להבין את ההשפעה שעשויה להיות לאושר על הבריאות הנפשית והבריאות הכללית ולדעת כי אנו אכן יכולים ליצור את האושר שלנו. זהו קשר דו-כיווני – כשבריאים יותר, מאושרים יותר, ןגם כשמאושרים יותר, בריאים יותר.

 

השנה החדשה שבפתח היא הזדמנות מצוינת לשפר את הבריאות הנפשית, לחשוב מה גורם לנו להיות מאושרים, ולשתף את הסובבים אותנו במשמעות של אושר עבורנו - וכיצד נוכל להשיג אותו. שיחה פתוחה על תפיסת האושר יכולה להעלות למודעות ש הרבה מהדברים שיכולים לשמח אותנו קשורים לא רק לבריאות טובה אלא נמצאים בשליטתנו. 

 

לדברי ד"ר דיוויד היבר, יו"ר המכון התזונתי הרבלייף: " אושר הוא המצב הפיזי, הנפשי והרגשי שיוצרת תחושת רווחה. ניתן להשיג אותו באמצעות חיזוק הבריאות הפיזית ועבודה על הבריאות הרגשית והנפשית. הקפדה על אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית עשויה לגרום לירידה בקצב הלב ולחץ הדם ולהפחתת החרדה, כל אלה עשויים להשפיע על תחושת האושר. בנוסף, אושר קשור לשחרור אנדורפינים, סרוטונין, דופמין ומוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטרים) אחרים המשפיעים על בריאות המוח."

 


מה גורם לאנשים להיות מאושרים?

סקר שנערך מצא כי מרבית האנשים מתייחסים לבריאותם (הן הגופנית והן הנפשית), למשפחתם (בני הזוג והילדים), ולתחושת המטרה שלהם כגורם שמספק את "האושר הגדול ביותר". לאחר מכן נמצאים רמת החיים, תחושת הביטחון והשליטה, שהייה בטבע, עבודה משמעותית וביטחון כלכלי.

בעוד הדרך להשגת בריאות טובה יותר והקשר שלה לאושר עשויים להיות ברורים יחסית, מציאת המטרה היא גם מסע אישי המחייב חפירה לעומק והכרת האני האמיתי. פסיכולוגיה חיובית, התחום החוקר את האופטימיזציה של בריאות רגשית ונפשית, גילתה שאנשים שיש להם תחושת מטרה נוטים להיות מאושרים יותר.

 

ד"ר הבר מעניק טיפים שיסייעו במסע ליצירת אושר ובריאות כללית טובה יותר בטווח הארוך:

הדלק הנכון לגוף - קיימות הוכחות מדעיות לכך שתזונה בריאה תורמת לאושר. מצב הרווחה הפיזי נקבע במידה רבה על ידי האופן שבו מתדלקים את הגוף. הגוף הוא כלי שיפעל טוב יותר ככל שנטפל בו טוב יותר. ניתן לעשות זאת באמצעות הרגלים יום-יומיים הכוללים תזונה מאוזנת ואורח חיים פעיל ובריא.

תנועה- פעילות גופנית קבועה ואורח חיים פעיל מועילים הן לגוף והן לנפש. כאשר מתאמנים, השרירים והמוח נהנים מזרימת דם מוגברת שמעבירה חמצן וחומרים מזינים לתאי המוח. גם מסלולי הדופמין במוח מגורים ומפעילים את מרכז ההנאה. לכן, פעילות גופנית עשויה לשפר את מצב הרוח ולהילחם בדיכאון והתנהגויות ממכרות, ביניהן גם אכילת יתר.

זמן מרגוע - יש סיבה לכך שהעניין העולמי בטיפול עצמי גובר; פנו זמן שיאפשר להירגע ולהיטען מחדש – זו אחת הדרכים הטובות ביותר למציאת אושר אמיתי, והדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא באמצעות הרפיה. תיאוריה זו מוכיחה שלהרפיה יש השפעות רבות על הגוף הכוללות את הורדת לחץ הדם, האטת הדופק והרגעת הנפש. השלבים להפעלת תגובת ההרפיה כוללים:

1.     ישיבה לבד בפינה שקטה

2.     הרפיית השרירים מכף רגל ועד ראש באמצעות כיווץ והרפיה של כל שריר

3.     התמקדות בנשימה

4.     נשימה עמוקה

5.     מחשבה על תמונה מרגיעה (לדוגמה גלים בים)


תרגול יומי בן 20 דקות בלבד יוכל להטעין את הנפש ולעזור לכם להירדם בלילה.

 

גילוי המטרה- אחד העקרונות המרכזיים המנחים פסיכולוגיה חיובית הוא מציאת ה"למה" או המטרה שלכם. אושר אמיתי מגיע מחיים שאתם בוחרים כדי להגשים את המטרה האישית שלכם. כדי למצוא מהי מטרתכם, התמקדו בארבעת השלבים הבאים:

1.     מצאו את התשוקה שלכם או את מה שאתם אוהבים

2.     הגדירו את המשימה שלכם או את מה שאתם מרגישים שהעולם זקוק ליותר ממנו  

3.     מצאו עבודה שתוכלו לקבל עבורה תשלום  

4.     היו בטוחים במה שאתם טובים בו

 

לאחר שתעברו על ארבעת השלבים הללו, תוכלו לגלות מהי המטרה שלכם. לדוגמה, עבורי ועבור עמיתיי במכון התזונתי של הרבלייף, המטרה היא לקדם את החברה והקהילה המובילה בעולם בתחום התזונה ואורח החיים הבריא, ולספק לאנשים את הכלים שיאפשרו להם לחיות את החיים הטובים ביותר.

תודות- לשינוי הגישה יש משמעות רבה - במקום להלין על הדברים הלא טובים בחייכם, התמקדו בדברים הטובים, גדולים או קטנים והיו אסירי תודה. למרות שלפעמים קל יותר לומר מאשר לבצע, מחקר בתחום הפסיכולוגיה מצא כי הבחירה להתמקד במה שטוב בחיים ולהכיר תודה תגרום לכם להיות מאושרים יותר. ניהול "יומן" הכרת תודה או הכנת רשימת הודיה קצרה בכל יום על מה שיש לכם יוכלו לסייע לכם בשיפור מצב הרוח.

מיקוד- התמקדו בדברים שאתם יכולים לשלוט בהם. כולנו מושפעים ממעגל השפעה וממעגל דאגה. מעגל הדאגה מורכב מכל הגורמים החיצוניים שאינם נמצאים בשליטתנו, בעוד מעגל ההשפעה כולל דברים שאנחנו יכולים לשלוט בהם, כמו ההרגלים האישיים. בחרו בגישה פרואקטיבית והתרכזו בדברים שאתם יכולים לשנות במקום לדאוג לדברים שאתם לא יכולים לשנות. לקיחת אחריות על ההרגלים וההישגים האישיים תשפר את הביטחון ואת תחושת האושר. חשיבה פרואקטיבית מאפשרת להתמקד בשינוי במקום להיות פסיביים ו"משותקים" מדאגה וחרדה. אחת הדרכים הטובות ביותר לשפר את האושר היא באמצעות אימוץ הרגלים בריאים בכל ההיבטים בחיים, הכוללים תזונה מאוזנת ושמירה על אורח חיים פעיל ובריא.

 

ד"ר הבר מסכם ואומר: " אושר הוא לא תחושה מקרית, או משהו שפשוט קורה, אלא משהו שאתם גורמים לו לקרות. אושר הוא תחושת רווחה פיזית, רגשית ורוחנית, שכאשר היא קיימת, היא אמורה להעניק תחושת סיפוק מתמשכת. נצלו את תקופת החגים כדי ליצור את האושר שלכם באופן מודע בעזרת הרגלים שישפיעו לטובה על הבריאות הפיזית והנפשית ויאפשרו לשמור על תחושת שלווה פנימית."

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שקית הפלא של בני

חברת קריאייטיב פי Creative Pea מציעה את סדרת BEEFFREE, CHIKENFREE ,FISHFREE – תערובת על בסיס חלבון אפונה

הלהיט הגדול של פורים סרט ילדים קונג פו פנדה 4 מגיע למסכים בהוט סינמה